Panduan Asas Penyediaan Kajian Tindakan Dari Myguru2: 1. lsi Kandungan: Mengandungi senaraian isi kandungan dan muka surat bagi pecahan tajuk. 2. Penghargaan: Mengandungi penqhargaan kepada pihak yang membantu melaksanakan kajian atau menyiapkan laporan. 3. Tajuk Kajian: a. Tajuk ditentukan dengan mengenal pasti kemahiran yang ingin dikaji. b. Tajuk hendaklah ringkas,mengandungi hala tuju kajian, tindakan dan sasaran kajian. 4. Nama penyelidik: Catatkan nama penuh penyelidik / kumpulan. 5. Abstrak: Abstrak memberi maklumat umum / penting kepada pembaca tentang apa yang dikaji tanpa membaca keseluruhan laporan kajian. Abstrak hendaklah: a. Ditulis dalam satu perenggan dan satu muka surat (100 hingga 200 patah perkataan). b. Menggunakan Font 9/10 dan jenis tulisan Arial /Times New Roman. Abstrak hendaklah mengandungi: a. Tujuan b. Kumpulan sasaran c. Fokus kajian tindakan d. Tinjauan awal e. Pelaksanaan kajian f. Dapatan 6. Refleksi Pengajaran & Pembelajaran Lalu: Refleksi merupakan muhasabah diri dan menilai kembali pengajaran yang lalu. Refieksi hendaklah mengandungi: a.Tema/masalah/isu keprihatinan dikenal pasti dengan melihat kepada empat perkara utama dalam pengajaran dan pembelajaran iaitu: . Guru . Murid . lsi kandunqan muridan . Persekitaran b. Refleksi pengalaman P&P lalu c. Kaitkan pengalaman p&p lalu dengan empat perkara utama itu supaya masalah menjadi lebih jelas. d. Rujuk bahan yang berkaitan seperti buku latihan, ujian, keputusan, peperiksaan murid, sukatan pelajaran dan bahan-bahan yang berkaitan untuk membantu penyelidik mengingatkan kembali apa-apa yang telah dilaksanakan / berlaku. e. Terjemahkan refleksi secara bertulis 7. lsu Keprihatinan : - Isu keprihatinan merupakan fokus yang menjadi masalah iaitu 'Apakah yang menjadi masalah /isunya”. - Proses menentukan isu keprihatinan ialah: a. Tentukan tema isu keprihatinan kajian /masalah. b. Rumuskan masalah yang dikenalpasti daripada refleksi yang dibuat. 8. Objektif Kajian: a. Objektif kajian terdiri daripada objektif umum dan objektif khusus. b. Objektif hendaklah berkaitan dengan masalah. c. Objektif hendaklah berkaitan dengan aktiviti /tindakan (P&P). d. Objektif hendaklah boleh diukur. e. Semua objektif khas hendaklah diukur / niiai semasa menjalankan tindakan aktiviti. 9. Kumpulan Sasaran: Kumpulan murid yang hendak diuji atau menjadi sampel ujian. a. Sebutkan biiangan murid yang dikaji (mestilah kumpulan murid yang diajar oleh penyelidik). b. Sebutkan kelas murid yang dikaji. 10. Pelaksanaan Kajian: a. Cara mengumpulkan maklumat.: - Menghuraikan secara terperinci cara-cara mengumpulkan maklumat. - Maklumat mungkin telah diperolehi melalui: i. pemerhatian dalam bilik darjah semasa murid memberi maklum balas kepada soalan-soalan guru ii. pemeriksaan buku latihan iii. sesi temu bual iv. melalui soal selidik v. ujian pra atau ujian topical / bulanan b. Analisis tinjauan masalah: - Analisis ini dilakukan dengan membual jadual atau, data display untuk menunjukkan bahawa anda telah mengumpul data / maklumat untuk mengetahui punca, bagaimana masalah itu timbul dan lain-lain perkara yang berkaitan dengan masalah yang dikaji. c. Tindakan menangani masalah: Tuliskan semua aktiviti, bahan-bahan dan cara anda membuat pemerhaiian untuk menguji keberkesanan tindakan/aktiviti yang anda telah jalankan ke arah meningkatkan kemahiran murid bagi menangani masalah yang anda sedang kaji. d. Cara Pelaksanaan: - Huraian bagaimana cara pelaksanaan adalah diperlukan. e. Membuat refleksi kajian - Huraikan keberkesanan tindakan anda dengan menggunakan data /maklumat yang telah dikumpulkan. -Terangkan perubahan tingkah laku murid melaluipemerhatian - Terangkan perubahan emosi murid yang telah dikumpul melalui temu bual dan soal selidik - Refleksi kajian terhadap guru: Huraikan perasaan guru keberkesanan kajian yang telah dijalankan 11. Cadangan Kajian Seterusnya: a. Anda boleh meneruskan kajian tindakan dengan mengambll tindakan susulan (gelungan kedua) jika anda berminat. b. Jika kajian anda tidak berjaya, anda boleh menulis seperli berikut: - Oleh sebab kajian yang telah saya jalankan tidak berjaya, maka saya akan menggunakan tindakan/aktiviti-aktiviti lain untuk menangani isu ini 12. Biliografi: - Menyusun senarai bahan rujukan mengikut abjad bermula nama pengarang, tahun, nama buku, penerbit. 13. Lampiran: Senaraikan pada penghujung laporan segala bahan yang digunakan dalam kajian sebagai Iampiran kajian. |
Tanpa seni, dunia tiada keindahannya. Keindahan itu tiada estetikanya bila seni tiada didalam jiwa manusia. Seni itu juga adalah kehidupan, menjadikan sesuatu itu unik, kreatif dan menarik. Cintailah seni kerana ianya menghidupkan jiwa.
TUAN KEMARI MENCARI MAKLUMAT,TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK
Wednesday 7 December 2011
Panduan Asas Kajian Tindakan (MyGuru2)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Asas Jahitan Manik dan labuci
Isi Kandungan
Seni Visual (Scribd)
- TOPIK UTAMA :Rancangan Pengajaran Seni Visual : Bidang : Kraf Tradisional ( Labu)
- Prestasi Seni Tahun 2
- Prestasi Seni Tahun 1
- Dunia Seni Visual 2
- Aktiviti Objek Alam Semulajadi
- Dunia Seni Visual
- Dunia Seni Visual 1
- Intrusmen Dunia Seni Visual
- Intrusmen Pentaksiran Dunia Seni Visual Tahun 2
- Kursus Kssr Pend. Tahun 2. Daerah LMS
- Membaca Gaya Wawasan
- Pendidikan Seni Visual Kssr Tahun 2
- Rancangan Tahunan Dunia Seni Visual Tahun 1
- RPH Dunia Seni Visual
- Seni Visual Kssr Tahun 1
- Soalan Lazim (FAQ) SAPS
No comments:
Post a Comment